Stichting

Beleidsplan Stichting Akkers van Altena

Doel

De stichting heeft als doel: het ontwikkelen en onderhouden van een ecologische pluk- en oogsttuin, een onthaastingsplek waar personen zich samen inzetten, elkaar ontmoeten en kunnen genieten van de natuur en het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Tot dit doel behoort niet het doen van uitkeringen aan de oprichter of aan hen die deel uitmaken van organen van de stichting. De stichting beoogt het algemeen nut. De stichting heeft geen winstoogmerk. De stichting tracht haar doel onder meer te bereiken door:

– het bieden van een plek voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt;

– het verzorgen van educatieve activiteiten;

– het exploiteren van verkoopactiviteiten ter ondersteuning van de balans

Missie en Visie

  • Missie: Het bieden van een biologische pluk- en oogsttuin waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, vrijwillige medewerkers en bezoekers samen kunnen werken en leren in een natuurlijke omgeving.
  • Visie: Een duurzame en inclusieve gemeenschap creëren waar natuur en mens in harmonie samenkomen, en waar educatie en sociale interactie mogelijk gemaakt worden. Centraal hierin staat bescherming van natuur en milieu en bevordering van duurzaamheid door op biologische wijze te telen, de biodiversiteit te vergroten en oogst via een korte keten te consumeren.

De locatie

De biologische tuin bevind zich op landgoed Kraaiveld. Dit landgoed is onderdeel van een biologisch circulair akker -en veeteeltbedrijf van de Gebroeders Groenenberg.

De tuin

In de tuin wordt uitsluitend met ecologische middelen en methodes gewerkt. Waar nodig wordt de bodem verrijkt met organische meststoffen afkomstig van de biologische boerderij en eigen compost eventueel aangevuld met ingekochte biologische compost. Er wordt gebruik gemaakt van wissel en combinatieteelt.
Stichting akkers van Altena levert een bijdrage aan de klimaatdoelen, door vergroening van de leefomgeving en biologisch te tuinieren. We vergroten de biodiversiteit en creëren een gezonde zeer rijke bodem door te experimenteren met diverse methodes zoals het maken en verwerken van compost en woelen gevolgd door mulchen.

Doelstellingen voor het eerste jaar

  1. Het opzetten van de ecologische tuin met nieuwe gewassen en faciliteiten. Het maken van een teeltplan met wissel en combinatieteelt, het indelen van diverse kweekbedden.
  2. Het organiseren van twee educatieve praktische workshops rond duurzame landbouw en ecologie in de praktijk.
  3. Het organiseren van een open dag met oogstfeest in het najaar.
  4. Het aantrekken van vrijwillige medewerkers waaronder mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door kontakten te leggen met welzijnsorganisaties in de omgeving, bekendheid te geven van de stichting op het gemeentelijke platform en door het opzetten van een eigen website en het verzorgen van flyer/posters
  5. Regelen van overeenkomsten, rekening, verzekering, PR, subsidies en donateurs
  6. Skalcertificering aanvragen en realiseren van de bijhorende administratie.

Activiteitenplan

  • Januari – Maart:
    • Plannen en voorbereiden van de tuin, teeltplan;
    • Werven van vrijwilligers en deelnemers voor workshops;
    • Oprichten van de vereniging en inschrijven bij de KvK.
    • Aanschaffen van benodigde materialen zoals potgrond en zaaigoed,
    • Pachtovereenkomst
    • Anbi-aanvraag, verzekering, rekening, overeenkomsten
    • Communicatieplatform realiseren voor de community
    • Opzetten van een kweektunnel/kas
    • Plannen van workshops voor de vrijwillige medewerkers en belangstellenden
    • Coördinator inclusief gereedschappen realiseren
    • Zaaien en aanplanten nieuwe gewassen
  • April – Juni:
    • Aanplanten van nieuwe gewassen;
    • Doorlopende workshops organiseren
    • Opzetten van de website,
    • Aanvraag diverse subsidies.
    • Werkgroep PR opzetten
    • Werven van donateurs bij plaatselijke bedrijven/particulieren
    • Publicatie in diverse plaatselijke kranten
    • Publicatie via gemeentelijke website
    • Onderkomen en opbergmogelijkheden gereedschap
    • Aanschaf gereedschappen
    • Teeltoverzichtsbord maken
  • Juli – September:
    • Organiseren van oogstfeest en open dag met diverse activiteiten en verkoopactiviteiten.
    • Certificering van de biologische teelt.
  • Oktober – December:
    • Evaluatie van het eerste jaar
    • Plannen voor het volgende jaar

Organisatiestructuur 

Het bestuur bestaat uit vier leden: een voorzitter, penningmeester, secretaris en een bestuurslid. Bestuurders ontvangen geen beloning voor hun bestuurswerkzaamheden, maar kunnen wel een onbelaste vergoeding krijgen voor noodzakelijk gemaakte kosten en een onbelaste vrijwilligersvergoeding. De vrijwilligersvergoeding staat niet in verhouding tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk.

  • De voorzitter Martin Rog
    • Het leiden van de organisatie, de vergaderingen, de bestuursleden en vrijwilligers;
    • Het naar buiten treden namens de stichting, afhankelijk van de situatie;
    • Het delegeren en mede-uitvoeren van de uit te voeren werkzaamheden;
    • Het bewaren van evenwicht in de organisatie m.b.t. werklast en samenwerking;
    • Het rapporteren over bovenstaande tijdens de bestuursvergaderingen.
  • De penningmeester Carina Rog
    • Het volgen van de daadwerkelijke inkomsten en uitgaven ten opzichte van de geplande inkomsten en uitgaven;
    • Financiële administratie van de stichting in het algemeen;
    • Financiële administratie van de projecten;
    • Het aangeven van de documentatie die de boekhouder aan het einde van het jaar nodig heeft om het onafhankelijke jaarverslag, incl. accountantsverklaring, op te stellen;
    • Over bovenstaande rapporteren tijdens de bestuurvergaderingen;
    • Tijdens de bestuursvergaderingen deelnemen in de algemene menings- en besluitvorming met betrekking tot alle punten die binnen de organisatie aan de orde zijn.
  • De secretaris Jeanette Slagmolen
    • Behandelen van de inkomende en uitgaande post en e-mail;
    • Archiveren van de inkomende en uitgaande post en e-mail;
    • Het naar buiten treden namens de organisatie, afhankelijk van de statutaire en reglementaire bevoegdheden en de situatie;
    • Bijhouden van het ledenbestand;
    • Over bovenstaande rapporteren tijdens de bestuursvergaderingen;
    • Notuleren en verslagleggen van de bestuursvergaderingen.
  • Bestuurder Leo van der Vlugt
  • Coördinator
    • Bezit kennis en materieel voor gebruik, stelt het teeltplan op, coördineert en adviseert rond workshopmomenten en stelt materieel beschikbaar.
    • Regelt SKAL administratie en inkoop
    • Factureert voor zijn diensten en materieelgebruik.
  • Vrijwilligers
    • Redactie (website, PR ,Voorlichting)
    • De maandelijkse of kwartaalnieuwsbrieven en verspreiden
    • Updaten website
    • Voorlichtingsplan uitvoering (nieuwsbrieven, folders, website, open acties, donateurwerving)
    • Activiteitencommissie: voorlichting ondersteunen en donateurs werven. De uitvoerende taken zijn dan bijvoorbeeld het verzorgen van gastlessen of het organiseren van een oogstfeest, workshops rond duurzaam & gezonde voeding.

De vrijwilligers dienen aangestuurd te worden door het bestuur. Zij hoeven niet bij de bestuursvergaderingen aanwezig te zijn.

Werving van inkomsten en besteding van vermogen

Inkomsten worden gegenereerd door subsidies, donaties en via oogstovereenkomsten. Indien de baten groter zijn dan de lasten wordt dit gereserveerd voor de opvolgende jaren voor grotere uitgaven zoals een kas en onderkomen.

Financieel Plan 2025

Uitgaven
 Itemprijsper jaartotaal
1Potgrond€ 450,002€ 900,00
2Zaaigoed€ 400,002€ 800,00
3Gewapend folie€ 800,001€ 800,00
4Certificering SKAL€ 1.500,001€ 1.500,00
5Uren/materieel Coördinator€ 35,00240€ 8.400,00
6Registratie vereniging€ 850,001€ 850,00
7Bankrekening€ 15,0012€ 180,00
8Verzekering€ 5,0012€ 60,00
9Onderkomen€ 750,001€ 750,00
10Gereedschap€ 1.500,001€ 1.500,00
11Website maken€ 1.000,001€ 1.000,00
12Hosting Akkers van Altena€ 10,0012€ 120,00
13Onvoorzien€ 750,00
14  
€ 17.610,00
     
Inkomsten
 Itemprijs
1oogstovereenkomst start€ 6.375,00
2donatie altenatuur€ 275,00
3subsidie rabo€ 3.000,00
4gemeente Altena  subsidie kernenbudget€ 2.000,00
5oogstovereenkomst juni€ 4.781,25
7oogstovereenkomst okt€ 225,00  
€ 16.656,25

Evaluatie en Monitoring 

De voortgang van de doelstellingen en activiteiten wordt gemonitord door regelmatige bestuursvergaderingen en evaluaties aan het einde van elk kwartaal. Aan het einde van het jaar wordt een uitgebreide evaluatie uitgevoerd om de resultaten te beoordelen en plannen voor het volgende jaar te maken.